El dret a l’educació i el lliure desenvolupament de la personalitat…

En una sentència del Tribunal

Constitucional prou recent (sentència núm. 4, de 5 de gener de 2010), l’alt Tribunal dictamina que “l’educació a la qual tots

tenen dret i la garantia de la qual correspon als poders públics com a tasca pròpia no es contreu, per tant, a un procés de

mera transmissió de coneixements (art. 2.1. h) LOE), sinó que aspira a possibilitar el lliure desenvolupament de la

personalitat i de les capacitats dels alumnes (art. 2.1. a) LOE).” 

És per aquest motiu i

pel fet que les associacions que signem aquest comunicat hem defensat i continuem defensant la llibertat de pensament i

d’educació així com el dret a l’educació que davant el Manifiesto de valores comunes a las entidades que propugnan la

libertad de pensamiento y de educación, presentat recentment per diverses entitats, fem les següents consideracions:

1.- El suposat “avance del estatalismo en la educación” denunciat per aquestes entitats el desmenteix l’avanç de la

privatització en el sistema educatiu valencià, molt especialment en l’augment dels pressupostos públics que rep

l’ensenyament concertat (191% en deu anys), majoritàriament confessional.

2.- La suposada pretensió “de imponer

en la escuela una determinada concepción de la ciudadanía”, en clara al·lusió a l’assignatura d’Educació per a la

ciutadania, és una fal·làcia que a base de repetir-la la volen fer passar per una veritat. Aquesta matèria versa sobre els

drets fonamentals de les persones i sobre els valors que avui tenen una realització concreta en la societat actual d’acord

amb l’ordenament legal vigent. El que molesta a aquestes entitats és que es puga mostrar, en tota la seua amplitud, aquest

reconeixement de drets al conjunt de la ciutadania, incloent totes les opcions personals pel que fa a família, orientació

sexual, llibertat de pensament…

3.- La seua pretensió que “los poderes públicos, en el ámbito educativo, deben

someter su actuación al respeto debido a las convicciones ideológicas, éticas y religiosas en las que los padres quieran

educar a sus hijos” no té cabuda en una societat democràtica, per tant com els poders públics estan sotmesos a les lleis que

s’elaboren en les institucions on s’expressa la voluntat popular. Els poders públics estan obligats a la neutralitat

ideològica i religiosa, dins d’un Estat aconfessional i laic, i han de propiciar que el servei públic de l’ensenyament

estiga regit per aquests dos principis.

4.- El dret que tenen els pares i mares a educar els seus fills i filles

en els principis que estimem convenients no pot anar en detriment del dret dels xiquets i xiquetes a educar-se i

socialitzar-se en llibertat, en contacte amb altres maneres de pensar, per a desenvolupar un sentit crític davant la realitat

i desenvolupar la capacitat d’elegir per si mateixos.

5.- Quan aquestes entitats afirmem que “debe estar

garantizada la libertad de creación de centros”, estenen la sospita que no és així de manera totalment infundada. La

Constitució garanteix la llibertat de creació de centres educatius i la realitat mostra clarament que aquesta llibertat

s’exerceix amb total normalitat en la nostra societat.

6.- Quan afirmen que “el derecho a la educación está

intrinsicamente unido a la libertad real de elección de centro (per part de les famílies)” confonen deliberadament el que

expressa la Carta Magna. La Constitució no obliga als poders públics a pagar l’elecció de les famílies. L’article 27

estableix que “Los poderes públicos garantizan el derecho que asiste a los padres para que sus hijos reciban la formación

religiosa y moral que esté de acuerdo con sus propias convicciones”. En aquest sentit, a l’Estat espanyol està garantit

aquest dret per tant com està garantida la llibertat religiosa. Per altra banda, el mateix article diu que “Los poderes

públicos ayudarán a los centros docentes que reúnan los requisitos que la Ley establezca”, per tant, és a la llei on s’han

de determinar les condicions d’aquesta ajuda.

7.- La Constitució, però, sí que obliga a oferir l’educació de

manera universal i gratuïta, en la forma adequada per a que tota la ciutadania, independentment dels seus mitjans econòmics,

lloc de residència o creences hi tinga accés. Els millors sistemes educatius, els més equitatius i inclusius, descansen sobre

un bon sistema educatiu públic.

8.- Finalment, sobre l’exercici de la llibertat de pensament i d’educació que

diuen defensar aquestes entitats, sembla que només es refereixen a la seua manera d’entendre-la, per tal com no mai s’han

oposat al control ideològic exercit pel conseller Font de Mora sobre el professorat i el currículum, ni sobre el control

aferrissat que exerceix la gran patronal religiosa de l’ensenyament privat sobre el professorat, especialment en la

depuració ideològica que aplica en el moment de la contractació.